بلندگو

ساندبار چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید تابه‌حال با کلمه ساندبار مواجه شده باشید، اما هنوز نمی‌دانید مفهوم آن چیست و چه استفاده و کاربردی دارد. ساندبار یک نوع اسپیکر امروزی است که دارای شکل و شمایل متفاوت است. تولید صدای قدرتمند در حین تماشای تلویزیون یا موسیقی با استفاده از این محصول جدید صوتی میسر است.

باتوجه‌به اینکه قدرت اسپیکرهای تلویزیون تا حدی قابلیت پخش صدا را دارند، بسیاری افراد استفاده از سیستم‌های صوتی را برای ارائه صدا امتحان می‌کنند. در ادامه به دلایل محبوبیت استفاده از این ابزار صوتی پرقدرت خواهیم پرداخت.

ساندبار چیست؟

یکی از اسپیکرهای نسل جدید که با شمایل نواری شکل افقی تولید شده، مربوط به ساندبار است.  این ابزار جدید صوتی دارای یک یا چند بلندگو است که می‌توان آن را به‌راحتی به سیستم‌های تصویری مثل تلویزیون متصل کرد.

به دلیل شکل و استایل باریک این سیستم می‌توان به‌راحتی آن را در زیر تلویزیون قرار داد. این ابزار جدید صوتی که به‌نوعی می‌تواند جایگزین سینمای خانگی و دیگر سیستم‌های صوتی باشد، به‌منظور ایجاد صدای استریو و فراگیری قدرتمند با پالسی قوی طراحی و تولید شده است.

کابل HDMI یا و یا اپتیکال به‌عنوان رابط اتصال بین ساندبار به تلویزیون عمل می‌کند. باتوجه‌به مجهز بودن این سیستم صوتی به‌مراتب بهتر از اسپیکرهای تلویزیون عمل کرده و با همراهی یک ساب ووفر داخلی یا مجزا ارائه می‌شود. با به‌کارگیری چندین بلندگو در قاب ساندبار، شاهد تولید صدای استریو یا افکت صدای فراگیر خواهید بود.

ویژگی‌های مهم ساندبار

باتوجه‌به تکنولوژی جدید در این سیستم صوتی، ساندبارها از ویژگی‌های بسیاری به‌منظور ارتقای سیستم صوتی متصل به تلویزیون برخوردارند:

  • پشتیبانی از فرمت‌های سه‌بعدی فراگیر:

Dolby، Atmos و DTS:X2 فرمت‌های صوتی متداول در سیستم‌های صوتی هستند. ساندبارها با بهره‌گیری این فرمت‌ها، به ایجاد تجربه صدای عالی در محیط پخش کمک می‌کنند.

  • قابلیت اتصال به چند سیستم صوتی

انواع مختلفی از ساندبارها در بازار هستند که برخی از آنها قدرت اتصال به بلندگوهای دیگر در محیط را دارند. به‌ این ‌ترتیب امکان پخش صدا و موسیقی در همه جای منزل با استفاده از این سیستم صوتی فراهم است.

  • کانال مرکزی

بهره‌مندی از کانال مرکزی در این سیستم باعث تولید صدای بلند، واضح و متمایز است.

  • تغییر حالت صدا در شب

با استفاده از این ویژگی منحصربه‌فرد شما قادر خواهید بود، آخر شب فیلم‌ها را بدون هیچ‌گونه ایجاد مزاحمت برای دیگران تماشا کنید. حجم صدای کم با وضوح افزایش گفتگو حاصل این آپشن در ساندبار است.

ساندبار چیست؟

  • امکان اتصال مختلف

علاوه بر دو گزینه اتصال کابل HDMI  و کابل اپتیکال RCAساندبار‌ها قابلیت پشتیبانی از اتصال بی‌سیم مانند بلوتوث را دارند. ضمن اینکه بیشتر ساندبارها به‌عنوان نسل جدید سیستم‌های پخش صوتی از ورودی USB، AUX و کارت حافظه نیز برخوردارند که باعث سهولت در اتصال ساده این سیستم برای کاربران شده است.

  • قدرت پخش متفاوت

ساندبارهای متنوعی به بازار ارائه شده که قدرت خروجی متفاوتی دارند. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید متناسب با محیط خانه از ساندبار‌های ۸۵، ۸۸، ۹۰ و حتی ۱۲۵ دسی‌بل استفاده کنید. اما باید خاطر نشان کنیم که هر چقدر صدای این سیستم قوی‌تر شود، ممکن است از صدای تولیدی لذت چندانی را دریافت نکنید.

  • پشتیبانی از فرمت صوتی DTS

یکی از فرمت‌های باکیفیت صوتی که اغلب بر روی فیلم‌های HD و  ۴K  هستند، در دسته ویژگی‌های ساندبار است. این فرمت صوتی دارای شفافیت بسیار بالایی بوده و جزئیات صدای دالبی را با وضوح بسیار بالا پخش می‌کند. ضمن اینکه باقدرت تفکیک کانال‌های صوتی ترک‌های دالبی، امکان شنیدن صدای کاملاً واقعی را ایجاد می‌کند.

ویژگی‌های مهم ساندبار

  • پشتیبانی از کروم کست داخلی و ایرپلی

با کمک این ویژگی قادر خواهید بود بعد از اتصال بی‌سیم بین ساندبار و دستگاه که قابلیت پشتیبانی این سیستم را داشته باشد، فایل‌های دستگاه خود را به کمک ساندبار پخش کنید. درصورتی‌که دستگاه پخش شما جزو خانواده‌های اپل باشد، برای پخش فایل‌های صوتی با ساندبار می‌بایست از فناوری ایرپلی استفاده کنید.

  • پشتیبانی از Hi Res Audio

ساپورت صدای رزولوشن  بالا یا همان Hi Res Audio  برای پخش فایل‌های صوتی دارای سمپل ریت بالاتر از ۴۴.۱ کیلوهرتز و عمق بیشتر از ۱۶ بیت از دیگر آپشن‌های اعمال شده در این سیستم پخش صوتی است.

  • پشتیبانی از قابلیت HDMI CEC

در شرایطی که تلویزیون و ساندبار به‌عنوان پخش‌کننده صوتی دارای این قابلیت بوده و از طریق HDMI  به یکدیگر متصل شده باشند، با روشن ‌شدن تلویزیون دستگاه ساندبار به طور خودکار روشن می‌شود. ضمن اینکه با دارا بودن این قابلیت زمانی که با کنترل تلویزیون در حال کم‌ کردن صدا هستید، این فرایند به طور خودکار بر روی ساندبار نیز اعمال می‌شود. به بیان ساده با اتصال این سیستم به تلویزیون دیگر نیاز به استفاده از دو کنترل نخواهد بود.

انواع ساندبار

انواع ساندبار

به طور معمول ساندبارها در دو نوع Active و Passive تولید می‌شود. در ساندبارهای اکتیو یک آمپلی‌فایر درونی تعبیه شده که بدون نیاز به رسیور خارجی قابل ‌استفاده است. این در حالی است که در ساندبارهای پسیو این آپشن وجود ندارد و برای فعال‌سازی و کار با این سیستم صوتی نیازمند اتصال به رسیور خارجی خواهید بود.

جالب است که بیشتر ساندبارهای موجود در بازار نیز از نوع اکتیو هستند که به نسبت نوع پسیو از قیمت ارزان‌تری برخوردار هستند؛ البته باید خاطر نشان کرد که ساندبارهای نوع پسیو از کیفیت صدای بهتری به نسبت نوع اکتیو این سیستم برخوردارند. در نهایت باید عنوان کنیم با انتخاب هر یک از مدل‌های این سیستم پخش صوتی با افزایش کیفیت صدا با قدرت تشخیص بالا روبرو خواهید شد.

مزایای استفاده از ساندبار

این نوع از سیستم پخش صوتی به دلایل مختلف گزینه مناسبی برای بسیاری از کاربران است:

  • ساندبارها به نسبت بسیاری از سیستم‌های متنوع صوتی موجود در بازار کمترین فضای ممکن را اشغال می‌کنند. به این صورت که می‌توان آن را در زیر تلویزیون یا بر روی دیوار نصب کرد.
  • راه‌اندازی و نصب بسیار آسان
  • عدم نیاز به کابل و بلندگوهای اضافی برای بالابردن کیفیت صدا
  • کیفیت بالای صدای تلویزیون و نمایشگر با اتصال این سیستم صوتی
  • عدم نیاز به برق در برخی از مدل‌های ساندبارها که دارای باتری داخلی هستند، باعث می‌شود کاربران از این سیستم صوتی بدون نیاز به برق و مانند یک اسپیکر بی‌سیمی استفاده کنند.

خرید ساندبار از دکمه آنلاین

برای مشاهده و خرید کلیک کنید

معایب ساندبارها

در کنار آپشن‌ها و مزیت‌های بسیاری که این سیستم صوتی ایجاد می‌کند، نمی‌توان از معایب آن غافل شد:

  • درست است که این سیستم صوتی باعث ارتقای کیفیت صدای خروجی بهتر از بلندگوهای تلویزیون شده، اما کیفیت صوتی مشابه یک بلندگوی کامل را ارائه نمی‌کند.
  • درست است که ساندبارها قادر به شبیه‌سازی صدای فراگیر هستند، اما قادر به ارائه همه‌جانبه مانند راه‌اندازی چند بلندگو را ندارند.
  • به‌عکس دیگر سیستم‌های پخش صوتی، ساندبارها با محدودیت در ارتقا همراه هستند.
  • باتوجه‌به محدودیت در توان خروجی ساندبارها، شاید برای محیط‌های بزرگ گزینه مناسبی نباشند.

 

کلام پایانی

یکی از سیستم‌های پخش صوتی که با نام اسپیکر نواری نیز شناخته می‌شود، مربوط به ساندبارها است. این سیستم نوعی بلندگو است که صدا را از یک محفظه وسیع پخش می‌کند. باتوجه‌به عریض بودن شکل این سیستم می‌توانید به‌راحتی آن را در زیر تلویزیون و یا بر روی دیوار نصب کنید.

این سیستم پخش صوتی با قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که دارد، می‌تواند کیفیت صدای خروجی را در اتصال به تلویزیون و نمایشگر تا حد قابل‌قبولی بهبود ببخشد. درست است که این سیستم به نسبت بلندگوهای تلویزیون باعث بهبود صدای خروجی باکیفیت بالا می‌شود، اما قابلیت راه‌اندازی چند بلندگو را ندارند.

ازاین‌رو استفاده از این سیستم پخش صوتی در محیط‌های بزرگ گزینه مناسبی نخواهد بود. چنانچه مایل به اطلاع از انواع ساندبار‌ها، کیفیت این محصول و قیمت آن در بازار هستید، می‌توانید به سایت فروش لوازم جانبی موبایل، کامپیوتر، صوتی و تصویری دکمه آنلاین مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *